قیمت قبلا=شاید برای عدهای از مردم به خصوص نسل جدید غیر قابل باور باشد که در سالیانی نه چندان دور یک شخص میتوانست با ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش پرداخت صاحب یک دستگاه پراید، آنهم با ۳ درصد تخفیف در موقع تحویل شود. این قیمت مربوط به سالهای ۷۸ و ۷۹ است که البته قیمت قطعی پراید در آن سالهای ۷۸ و ۷۹ است که البته قیمت قطعی پراید در آن سالها حدود ۵ میلیون تومان بود.
قیمت الان=234000000 هزار تومان و حدودا
پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد طراحی شد.[۸][۹] هاچبک سه در طراحی و ساخته شده توسط مزدا در فوریه ۱۹۸۶ در ژاپن با نام «فورد فستیوا» و با موتورهای ۱٫۱ و ۱٫۳ لیتری عرضه شد.[۱۰][۱۱][۱۲][۱۳] فستیوا یک خودروی دیفرانسیل جلو بود و مکانیکهای آن شامل تعلیق مستقل جلو با استرات، فنرهای مارپیچ و آنتی رول بار و همچنین سیستم تعلیق میله پیچشی در عقب بود.[۸][۱۴] فستیوا در سال ۱۹۸۹ فیسلیفت شد و در جریان فیسلیفت طراحی جلوپنجره و چراغ عقب آن تغییر کرد.[۱۵]
مزدا در سال ۱۹۸۷ شروع به تولید فستیوا با نام «مزدا ۱۲۱» برای بازارهای استرالیا و اروپا کرد؛ اما این مدل هرگز در ژاپن به فروش نرسید.[۱۱] مدل استرالیایی ۱۲۱ به موتور ۱٫۳ لیتری B3 مجهز شده بود که با یک جعبهدنده پنج سرعته دستی جفت میشد.[۱۶] بازارهای اروپایی نیز موتور ۱٫۱ لیتری B1 با قدرت ۵۵ اسب بخار متری (۴۰ کیلووات) را با جعبهدنده چهار سرعته دستی دریافت کردند.[۱۷] تولید ۱۲۱ در سال ۱۹۹۰ متوقف شد[۱۸] و شعبه استرالیایی مزدا بهطور رسمی در فوریه ۱۹۹۱ پایان تولید این خودرو را اعلام کرد.[۱۶]
در اواسط سال ۱۹۸۶، یکی دیگر از شرکای فورد، کیا موتورز در کره جنوبی، تولید فستیوا را تحت لیسانس فورد و با نام «کیا پراید» آغاز کرد.[۱۱] فستیوا با نشان کیا پراید از مارس ۱۹۸۷ تا ژانویه ۲۰۰۰ توسط کیا موتورز در کره جنوبی تولید شد. همچنین از اواخر سال ۱۹۸۷ برای مدل سال ۱۹۸۸، کیا صادرات این خودرو به ایالات متحده را تحت نام «فورد فستیوا» آغاز کرد. فروش در کانادا در ژانویه ۱۹۸۹ آغاز شد و این خودرو از طریق فورد و همچنین نمایندگیهای مرکوری فروخته میشد.[۱۹]
پراید در قالب سدان چهار در (در تیپهای الایکس، جیتیایکس و بتا) و همچنین هاچبک سه و پنج در (سیدی-۵) و استیشن واگن پنج در فروخته شد. پراید اصلی فقط به عنوان یک هاچبک سه در در دسترس بود، در حالی که مدل پنج در در ژوئن ۱۹۸۸ و استیشن پنج در در فوریه ۱۹۹۲ اضافه شد. در نوامبر ۱۹۹۳، پراید یک فیس لیفت جزئی دریافت کرد و تولید نیز به کارخانه گوانگژو، زیرمجموعه کیا آسیا موتورز منتقل شد، زیرا کیا روی آولا جدید (فورد اسپایر) تمرکز کرد. قبل از آن که تولید مزدا ۱۲۱ در اواخر سال ۱۹۹۰ متوقف شود، خودروهای دارای نشان کیا فقط به برخی از بازارهای درجه سوم صادر میشدند. پراید در سال ۱۹۹۹ با کیا ریو جایگزین شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا فروخته شد.[۲۰]
شرکت سایپا با ایجاد زنجیرهای از قطعهسازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعهسازان بخش خصوصی سعی در بومیسازی تولید خودروی پراید نمود و آن را با نامهای نسیم (پراید هاچبک)، صبا (پراید سدان)، سفری (پراید استیشن)، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا ۱۵۱) در ایران عرضه کرد.
در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف نمود و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نامهای جدید:سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۴۱ و سایپا ۱۵۱ تولید میکرد.[۲۱]
شرکت کیا موتورز نسلهای دوم و سوم کیا ریو را در بعضی از بازارها با نام پراید عرضه کرد.[۲۲][۲۳] قویترین موتور نسل سوم ریو ۱٫۶ لیتر حجم، ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۶۷ نیوتن متر گشتاور دارد.[۲۴]
پراید (به انگلیسی: Pride) خودرویی است که توسط شرکت کیا موتورز در کره جنوبی تولید شد. تولید این خودرو در ایران از سال ۱۳۷۲ توسط شرکت سایپا در دو مدل سدان و هاچبک تحت عنوان «صبا» و «نسیم» آغاز شد.
خاستگاه نخستین خودرو پراید، مدل فورد فستیوای ساخت کشور آمریکا است.[۷] مدلهای اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا گرفته شد و سپس توسط شرکت کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد ولی به دلیل نبود ایمنی لازم نتوانست مجوز صادرات به آمریکا و اروپا را بگیرد.
.
مزدا خالق موتورهای پراید یا همان مزدا ۱۲۱ است. این شرکت یکی از قویترین شرکتهای دنیا در زمینه طراحی موتور است. موتورهای سری B مزدا هم در چندین مدل و از حجم ۱٫۱ لیتری تا ۱٫۸ لیتری و از بازه قدرتی ۵۰ تا ۲۱۰ اسب بخاری را شامل میشود؛ البته مزدا ۱۲۱ مشابه پراید تنها از دو نمونه ۱٫۱ لیتری با نام B1 و ۱٫۳ لیتری با نام B3 استفاده کردهاست. پرایدهای تولیدی در ایران از موتور B3 استفاده میکنند؛ ولی بیشتر موتورهای نسل B که در مدلهای دیگر مزدا استفاده شده قابلیت نصب روی پراید ایرانی را هم دارد.[۴۷] قطر سیلندر این موتور ۷۱ میلیمتر و کورس پیستون آن ۸۳٫۶ میلیمتر است. این پیشرانه از نوع چهارسیلندر خطی با ۸ سوپاپ است و سیستم سوپاپ آن از نوع SOHC یا میلسوپاپ بالا است. موتور B3 در ابتدا کاربراتوری بود اما با اجباری شدن قوانین آلایندگی یورو ۲ در ایران، از سال ۱۳۸۳ سایپا سیستم سوخترسانی موتور پراید را از کاربراتور به انژکتور تغییر داد.[۴۸] شرکتهای مختلفی مانند زیمنس و ساژم در انژکتوری شدن پراید نقش داشتنند.[۴۷]
در سال ۱۳۹۰ سایپا نسخهای ارتقایافته از موتور B3 مزدا را با نام hp+ برای پراید عرضه کرد. در این موتور با انجام تغییرات مختصر فنی، همچون بازنگری در طراحی منیفولد ورودی، سیستم سوخترسانی و سرسیلندر، قدرت خروجی موتور در حدود ۴ اسب بخار افزایش داده شدهاست و از ۶۳ اسب بخار به ۶۷ اسب بخار در ۵٬۵۰۰ دور در دقیقه رسیدهاست.[۴۹] در سال ۱۳۹۳ و با اجباری شدن استاندارد آلایندگی یورو ۴، سایپا دوباره دستی به روی موتور پراید کشید و ارتقاهای دیگری مثل افزایش نسبت تراکم در این موتور صورت گرفت و خروجی آن به ۷۱ اسب بخار قدرت در ۵٬۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۰۸ نیوتن متر در ۲٬۸۰۰ دور در دقیقه رسید. این موتور با کد M13 GS شناخته میشود.[۴۸]
نسخه ۲۰۰۸ رتبهبندی ایمنی خودروهای کارکرده دانشگاه موناش (UCSR)، نشان داد که نسل اول فورد فستیوا سطح ایمنی «بدتر از حد متوسط» (دو ستاره از پنج ستاره) را در صورت تصادف، در مقایسه با دیگر «خودروهای سبک» دارد.[۵۰]
رئیس سازمان پزشکی قانونی پراید را رکورددار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان در سال ۹۲ عنوان کرد و افزود: «در سال گذشته متأسفانه ۲ هزار و ۴۵۴ نفر به دلیل وقوع تصادف خودروی پراید جان خود را از دست دادند که این مسئله باعث شد تا ۱۳٫۶ درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو اختصاص یابد.»[۵۱]
وزارت صنعت در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد که تولید پراید در سال ۱۳۹۷ متوقف میشود[۵۲] و در راستای آغاز فرایند توقف تولید پراید، تولید سایپا ۱۱۱ در شهریور سال ۱۳۹۶ متوقف شد.[۵۳] البته این توقف تولید تنها یک ماه دوام آورد و شرکت سایپا با انتقال خطوط تولید از کاشان به تهران تولید این خودرو را از سر گرفت.[۵۴]
در آبان ماه ۱۳۹۸، رئیس سایپا اعلام کرد که روند توقف تولید پراید از بهمن ۹۷ آغاز شدهاست و در تیرماه ۹۹ این خودرو بهطور کامل از رده خارج میشود.[۵۵] براین اساس تولید سایپا ۱۳۲ در دیماه ۹۸، سایپا ۱۱۱ در اردیبهشت ۹۹ و سایپا ۱۳۱ در مرداد ۹۹ به پایان رسید. اما مدل وانت همچنان تولید میشود. خودروهای تیبا، کوییک و ساینا جایگزین پراید خواهند شد. همچنین تجهیزات و خطوط تولید پراید به کشورهای مقصد صادراتی انتقال خواهد یافت.[۵۵][۵۶]