تبلیغات اولین پروتوتایپ سمند به اسم پیکان جدید، ۱۳۷۵
پس از رشد صنعت خودروسازی در کشور کره که تقریباً همزمان با ایران فعالیت خود را آغاز کرده بود، تقاضای طراحی و تولید خودروی بومی نزد افکار عمومی جامعهٔ ایران زیاد شد. نخستینبار در اوایل دههٔ هفتاد شمسی، طرح خودروی ملی در سازمانهای رسمی کشور از جمله مجلس شورای اسلامی، وزارت صنایع سنگین وقت، و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مطرح شد.
در سال ۱۳۷۲، مرکز تحقیقات و خدمات خودکفایی ایران در مجموعهٔ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مأمور شد تا در چارچوب یک برنامهٔ تحقیقاتی، بر پایهٔ مهندسی معکوس برای اولینبار در ساختار صنعت خودروسازی ایران، فرایند طراحی و ساخت خودرو به شیوهٔ مقرونبهصرفه را طراحی و تعریف کند.
اصطلاح خودروی ملی اولینبار به یک خودروی مفهومی که در چارچوب همین برنامه در این مرکز تحقیقاتی طراحی شده بود گفته شد. پروژهٔ خودروی ملی پروژهای موفق و نسبتاً کمهزینه بود که از طرف شهردار وقت تهران غلامحسین کرباسچی و وزارت صنایع سنگین وقت حمایت میشد. نمونههای اولیهٔ این خودرو که به صورت آزمایشی بر پایهٔ پلتفرم خودروی شورلت رویال باقیمانده از پیش از انقلاب طراحی و ساخته شده بود، بارها در نمایشگاههای خودرو در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران در سالهای ۷۲ تا ۷۵ به نمایش گذاشته شد. در این پروژه که برای اولینبار در ایران روشها و فرایند کامل ساخت یک خودرو مورد تحقیق و بررسی قرار میگرفت، اثبات شد که در کشور توان طراحی و ساخت خودرو وجود دارد.
در انتها با انتقال مستندات به گروه صنعتی ایرانخودرو با الهام از این طرح و احتمالاً با استفاده از اولین یافتههای تحقیقاتی مهندسین این مرکز، پروژهٔ طراحی خودروی بومی در سال ۱۳۷۴ در گروه صنعتی ایرانخودرو آغاز شد.[۱۱]
با توجه به پیچیدگی طراحی پلتفرم و با اتکا به تجربهٔ سازمان گسترش در پروژهٔ خودروی ملی، شرکت ایرانخودرو نسبتبه خرید پلتفرم پژو ۴۰۵ از شرکت پژو فرانسه اقدام کرد. همزمان با انجام این پروژه در ایران، شرکت فِرست اتوموتیو انگلستان اقدام به طراحی نمونهٔ اولیهٔ خودرویی برروی شاسی و قوای محرکه خودرو پژو ۴۰۵ برای تولید در یک شرکت تایوانی نموده بود که با توجه به ورشکستگی شرکت تایوانی و همچنین پیچیدگی طراحی بدنه، ایران این طرح را از شرکت فرست اتوموتیو خریداری کرد، اما چون شرکت فرست اتوموتیو طراحی را خوب انجام نداده بود و ایران خودرو فهمیده بود این شرکت توانایی اصلاح آن را ندارد، آن را به ایران برد و در آنجا مرکز تحقیقات ایران خودرو با جمعآوری فارغالتحصیلان دانشگاههای امیرکبیر، صنعتی شریف و چند دانشگاه صنعتی دیگر، طراحی خودرو ملی را در کنار مشاوران خارجی آغاز کرد. در این فرایند، اتاق نسبتاً کوچک و ارگونومی که متناسب با افراد کوتاه قد شرق آسیا ساخته شده بود، بازطراحی شد.[۱۲] بعضی بهدلیل وجود موتور XU7 در طراحی اولیه و ماندگاری آن بر روی سمند در سالهای پیاپی، موتور اصلی آن را XU7 میدانند درحالیکه در زمان طراحی این ماشین قرار بود برای آن موتوری طراحی شود، اما کمبود بودجه مانع اینکار شده و به صورت آزمایشی XU7 بر روی این خودرو قرار داده شد. (سالها بعد با کمشدن هزینهٔ تولید، برای آن موتور EF7 طراحی گردید.)
سرانجام در سال ۱۳۷۹ از خط تولید سمند توسط رئیسجمهور وقت، سید محمد خاتمی رونمایی شد.[۱۳] هزینهٔ طراحی سمند بین ۱۲۰ میلیارد تا ۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده میشود.[۱۴][۱۵]
سمند معمولی یا x7
سمند معمولی یا x7 اولین نسخه از سمند است که تولید آن از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و تا ۱۳۸۸ ادامه یافت. سمند معمولی از لحاظ امکانات بالاتر از EL است و بین EL و LX قرار میگیرد. این نسخه از سمند تنها با موتور XU7 عرضهشد و برخلاف سمند LX، نسخهٔ موتور ملی آن تولید نشد. این خودرو از لحاظ طراحی نمای داخلی تفاوت چندانی با دیگر مدلها ندارد.
خودروی سمند LX دوگانهسوز
سمند الایکس، نسخهٔ ارتقا یافتهٔ سمند معمولی است. پروژهٔ طراحی سمند LX از اسفند ۱۳۸۱ آغاز شد و این مدل در اردیبهشت ۱۳۸۳ وارد بازار شد.[۱۶] ایران خودرو مدعی است سمند الایکس قدرت فرمانپذیری خوبی دارد و از جمله نکات مهم در طراحی سمند الایکس را ایمنی آن میداند. این خودرو در بازار ایران با دو موتور ایکسیو۷ و ئیاف۷ عرضه شد، اما برای بازارهای صادراتی علاوهبر این دو موتور، از موتور تییو۵ نیز استفاده شد.[۱۷] از تجهیزات اضافی بهکار گرفته شده در مدل الایکس نسبتبه مدل معمولی سمند میتوان به ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین (در برخی مدلها)، رینگ آلومینیومی، امکان تنظیم برقی صندلیهای سرنشینان جلو، سنسور هشدار دنده عقب، و صندوقپران الکتریکی عقب نام برد. سمند LX با جعبهدندهٔ پنجسرعتهٔ دستی عرضه شد.[۱۸]
سمند EL یا «سمند کار» مدلی از سمند با آپشنهای کمتر است که تا پیش از دههٔ ۹۰ خورشیدی، بیشتر به شکل تاکسی تولید میشد. تولید سمند EL به صورت تاکسی از سال ۱۳۸۴ آغاز شد. از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱، تعدادی سمند EL شخصی تولید شد.[۱۹][۲۰] در نهایت مدل SE بهطور کامل جایگزین این مدل شد. مشخصهٔ سمند EL، چراغ خطرهای بزرگ آن است.[۲۱]
از آنجایی که کاربری اولیهٔ سمند EL، ناوگان تاکسیرانی بود، تعدادی از امکانات آن نسبتبه سمند X7 حذف شدهاست. سمند EL به جای رینگ، دارای قالپاق بود و همچنین سامانهٔ هشداردهنده هوشمند این مدل حذف شدهبود. در این مدل شیشهٔ عقب بهصورت دستی عمل میکند. رنگ سپر، کنسول وسط، و دریچهٔ هوا برای صندلی عقب نیز در این مدل حذف شد و سپر جلو نیز چراغ مهشکن ندارد. همچنین این مدل فاقد آنتن برقی بوده و از آنتن معمولی پژو در آن استفاده شدهاست.[۲۲]
سمند SE
سمند SE با امکانات کمتر نسبتبه LX، جایگزین سمند معمولی و EL شد. این مدل در سال ۱۳۸۷ رونمایی و تولید آن در سال ۱۳۸۹ آغاز شد.[۲۳][۲۴][۲۵] تولید این مدل در سال ۱۳۹۶ پایان یافت.[۲۶][۲۷] تفاوت این مدل با سمند معمولی و سمند کار از نظر فنی، بهینهسازی اکسل و کاهش وزن کلی خودرو است. از نظر طراحی نیز تفاوت SE با مدل معمولی و EL در طراحی چراغهای عقب، جلوپنجره و چیدمان دکمههای داشبورد است.[۲۵]
سمند SE برخلاف LX، فاقد سامانهٔ مالتیپلکس، فرمان تلکسوپی، و حسگرهای هشداردهندهٔ دنده عقب است. همچنین پنجرههای عقب و آینههای جانبی آن بهصورت دستی تنظیم میشوند؛ همچنین طراحی چراغهای عقب این مدل با LX تفاوت دارد. موتور این تیپ ایکسیو۷ (موتور استفاده شده در پژو ۴۰۵) است.[۲۱][۲۸]
سریر، نسخهٔ تشریفاتی سمند LX است. سمند سریر در سال ۱۳۸۳ معرفی و در سال ۱۳۸۴ پیشفروش آن آغاز شد،[۲۹][۳۰] اما در نهایت عرضهٔ عمومی سمند سریر تا سال ۱۳۸۷ به تعویق افتاد.[۳۱][۳۲] موتور این خودرو «XU7J4P/L4» بوده که با پژو پارس ELX و سیتروئن زانتیا ۱۸۰۰ مشترک است. توان این موتور برابر با ۱۱۰ اسب بخار است. سریر از لحاظ طول نسبتبه سمند LX بلندتر بوده، دارای جلوپنجره کرومی است و همچنین رنگبندی طراحی داخلی آن متفاوت است. این خودرو دارای فضای پای بیشتر و صفحه نمایش برای سرنشینان عقب است. تولید سریر در سال ۱۳۹۱ متوقف شد.[۳۱][۳۳][۳۴][۳۵]
سمند پردیس در سال ۱۳۸۳ رونمایی شد و قرار بود از سال ۱۳۸۵ تولید شود. در این خودرو قرار بود از سامانهٔ تعلیق جدید، کلاچ الکترونیکی، مانیتور DVD، سامانهٔ راهیابی، و کروز کنترل استفاده شود.[۳۶][۳۷][۳۸] این خودرو با وجود اینکه به تولید انبوه نرسید، اما طراحی و امکانات درنظرگرفتهشده برای آن الهامبخش خودروهای سورن و دنا شد. طراحی پردیس به پروژهٔ P2 انتقال یافت، که در نهایت به تولید خودروی سمند سورن منجر شد.[۳۹][۴۰]
سمند زوبین اولین نسخهٔ کوپهٔ سمند، با ظاهری شبیهبه سمند پردیس بود. موتور توربوشارژ و فرمانپذیری بهتر مواردی بودند که آنرا نسبتبه دیگر انواع سمند متمایز میکرد.[۴۱][۴۲]
دومین نسخهٔ کوپهٔ سمند با عنوان «سورن» به مرحلهٔ رونمایی رسید، اما هیچگاه تولید نشد. بعدتر از نام سورن برای خودروی دیگری که در واقع نسخهٔ توسعهیافتهٔ پردیس (پروژه P2) بود، استفاده شد.[۴۱][۴۲]
در سال ۱۳۸۹، ایرانخودرو خبر از عرضهٔ انبوه سمند دیزلی در سال ۱۳۹۰ داد.[۴۳] سمند دیزلی در سال ۱۳۹۰ رونمایی شد و اعلامشد که تولید انبوه این خودرو تا سال ۱۳۹۲ به تعویق افتادهاست. سمند دیزلی توسط شرکت تحقیقات موتور ایرانخودرو (ایپکو) توسعه داده شدهاست و از موتوری با فناوری بوش آلمان بهره میبرد.[۴۴] این خودرو در سال ۱۳۹۲ نیز به تولید انبوه نرسید و در بهمن ۱۳۹۷، مدیر ایپکو تولید انبوه این خودرو را به «فراهمسازی زیرساختهای لازم درکشور» منوط کرد.[۴۵]
موتور سمند دیزلی به نام EFD از نظر آلایندگی دارای استاندارد یورو ۵ است. براساس تستهای انجامشده، این خودروی توربودیزل دارای توان ۱۲۰ اسببخاری و گشتاور ۲۵۶ نیوتنمتری است. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن با گیربکس عادی سمند ۱۰٫۴ ثانیه و با گیربکس بهبودیافته ۹/۶ ثانیه است. همچنین مصرف ترکیبی گازوئیل آن، ۵/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.[۴۶][۴۷][۴۸]
نام خودرویی مفهومی طراحی شده در ایرانخودرو بود که هیچگاه به تولید انبوه نرسید. این خودرو دو در و سقف آن بهصورت کروکی بود.[۴۲]
ایرانخودرو بهوسیلهٔ فیسلیفت سمند، نسخههای دیگری تولید کردهاست که عبارتند از:
مقالهٔ اصلی: سمند سورن
اولین فیسلیفت عمدهٔ سمند، سورن بود که در سال ۱۳۸۵ رونمایی شد و از سال ۱۳۸۶ تاکنون درحال تولید است. سمند سورن از نظر فنی تفاوت چندانی با سمند LX ندارد و بیشتر طراحی چراغهای آن تغییر کردهاست، همچنین تفاوتهایی در طراحی کابین آن دیده میشود. همچنین نسخهٔ توربوشارژر سورن نیز از سال ۱۳۹۵ تولید و عرضه میشود. سورن توربو دارای توان ۱۵۰ اسب بخار است.[۲۱][۴۹][۵۰]